Provocerar och inspirerar

Jag vill tipsa om PROVOKATÖRERNA som har visats på SVT de senaste veckorna.

Sverige är ett mångkulturellt och bitvis polariserat land. Och konfliktlinjerna kring kulturell hemvist, religiös tillhörighet och status och auktoritet i det svenska samhället förefaller ha blivit skarpare och tydligare. Programserien Provokatörerna handlar om personer som i sitt värv utmanar och provocerar. Men det är inte deras bakgrund eller nationella och kulturella hemvist som är avgörande för deras roll i det svenska samhället. I stället är det vad de säger och gör som provocerar.

SVT Play - Provokatörerna


Fyra program - fyra personer:

1/4 - GINA DIRAWI
Hon tog bloggvärlden med storm. 20-åriga Gina Dirawi från Sundsvall. I sina videobloggar driver hon med svenskar och invandrare, med islam och med svensk kultur. Det provocerar! Ana Gina

2/4 - MARIA SVELAND
Maria Sveland är journalist och författare. 2007 debuterade hon med boken Bitterfittan, som är en kontroversiell uppgörelse med äktenskapet och kärleken. Websida

3/4 - DILSA DEMIRBAG STEN
Dilsa Demirbag Sten är debattör, författare och frilansjournalist. Hennes kurdiska bakgrund, vassa intellekt, patos och övertygelse om jämställdhet har gjort att hon älskas av många, men avskys av andra. Twitter

4/4 - GUSTAVO DUDAMEL
Gustavo Dudamel är bara 29 år och redan en av världens mest kända dirigenter. Han är en karismatisk person med ett starkt engagemang för att musiken ska nå ut ända till de allra minsta och fattigaste medborgarna. Därför har han tagit initiativ till att starta musikskolan El Sistema i Hammarkullen. Websida

Klicka på länkarna för att se programmen

Kommentarer
Posted by: sofia

Hej!

Jag kan försöka fixa fram en bild på min väns tatuering, får dock ta en bild nästa gång jag träffar henne och det vet jag inte riktigt när det blir, men inom kort iaf. :)



Och sen att blogga på nattstad var enligt mig bara dåligt. Jag har nu bytt till blogg.se istället. Nattstad bara krånglar hela tiden och så måste man stå ut med massa killar som skriver till ens gästbok konstant, väldigt jobbigt faktiskt. Det enda positiva angående nattstad är att man slipper sitta och trixa med bloggdesignen, annars finns det inget bra faktiskt. Blogg.se ska det vara! :)

2011-01-14 @ 04:53:30
URL: http://sofiaekeroths.blogg.se/

Write anything your little heart desires ^^,

Jag är smickrad om du vill följa mig på bloglovin! Om du väljer att göra det skriv gärna en kommentar så blir jag glad :) Nu på senare har jag börjat få alldeles för många kommentarer som varken handlar om innehållet i inlägget eller min blogg över huvud taget. Därför har jag nu bestämt mig för att inte besvara eller publicera de kommentarer som inte är ett visat intresse för mig och min blogg. Jag uppskattar ett "Hur mår du?" och "Ska vi följa varandra på bloglovin?" men jag kommer varken svara eller publicera kommentarer som jag upplever som spam och inte är tillägnade mig och min blogg (så att säga). Jag har inget emot reklam, men snälla läs gärna lite i min blogg också! Ni måste alltså visa lite intresse, det handlar om att ge och ta!

xoxo


N.N.:
URL:
Kommentera:

@:


Kom ihåg mig


bloglovin


Trackback

bloglovin
RSS 2.0