Björn Ranelid: "Så é de´"




För några veckor sedan var jag på en föreläsning med Björn Ranelid. En för många kontroversiell person... Å JA: han tar plats och han säger allt han tänker, MEN: allt han säger är genomtänkt!

Själv har jag aldrig tidigare lyssnat på en föreläsare som hinner säga så många ord under en timmes föreläsning och ändå fånga upp alla sina lyssnare! Ranelid är intesniv, kvick i sina kommentarer och i att fånga upp individerna i publiken och dessutom bryr han sig inte ett dugg om vad andra tycker om honom.


"Jag har allt kvar att lära mig"



Råaste Anti-Jantelag!

Så upplevde jag föreläsningen, uttryckt i så få ord som möjligt.
Men inte alls på något negativt sätt utan snarare som en uppfriskande uppriktighet. Vi svenskar har något att lära oss av denna kontroversiella men kloka man!

Han varvar citat och "skryt" (Obs: enligt Jantelagen) med ödmjukt erkännande att han aldrig är fulllärd och höjer samtidigt upp andra yrkesgrupper som han själv anser har det viktigaste och beundransvärda uppgifterna i vårt samhället. Något som han själv säger och som ingen kan undgå är att han ständigt är närvarande här och nu. Om jag minns rätt sa Ranelid att det är det som är hans hemlighet till lycka och framgång i livet; var ständigt närvarande här och nu! Livet är här och nu.


"Du måste ta ansvar för ditt språk
och säga JAG när andra säger MAN"

Det känns "svenskt", riktig Jantelag, att uttrycka sig MAN istället för 'JAG kan/har/tycker...'!


"Ordet har aldrig varit viktigare OCH att visa vem du är i etisk mening"

Ranelid sa också under föreläsningen något i stil med "Du kan citera mig, kopiera mina texter, men du kan aldrig skriva som jag" och därmed tar jag avstånd från att att dessa citat på något sätt är mina ord. Ta en funderare över Ranelids "budskap" och om du får chansen att lyssna på honom - ta den! Ranelid ska ses live.


Ranelid svär aldrig

Kommentarer
Posted by: karin - trattoria

haha han är härlig :)

2011-04-15 @ 09:38:37
URL: http://trattoria.blogg.se/

Write anything your little heart desires ^^,

Jag är smickrad om du vill följa mig på bloglovin! Om du väljer att göra det skriv gärna en kommentar så blir jag glad :) Nu på senare har jag börjat få alldeles för många kommentarer som varken handlar om innehållet i inlägget eller min blogg över huvud taget. Därför har jag nu bestämt mig för att inte besvara eller publicera de kommentarer som inte är ett visat intresse för mig och min blogg. Jag uppskattar ett "Hur mår du?" och "Ska vi följa varandra på bloglovin?" men jag kommer varken svara eller publicera kommentarer som jag upplever som spam och inte är tillägnade mig och min blogg (så att säga). Jag har inget emot reklam, men snälla läs gärna lite i min blogg också! Ni måste alltså visa lite intresse, det handlar om att ge och ta!

xoxo


N.N.:
URL:
Kommentera:

@:


Kom ihåg mig


bloglovin


Trackback

bloglovin
RSS 2.0